Kiedy dowiadujemy się, że ktoś z bliskich, przyjaciół lub znajomych ma Alzheimera lub demencję, długo wahamy się, czy go odwiedzić.
Ta diagnoza jest trudniejsza do strawienia niż „rak”.
Rak może ciągle brzmi jak wyrok, ale wiele osób z nim walczy i zwycięża. Można powiedzieć: „będzie dobrze, trzymaj się”.
Demencja zabiera człowieka, który przestaje nas pamiętać, rozpoznawać, kojarzyć. To jakbyśmy sami znikali we mgle. To boli.
Pacjenci z demencją mają wahania nastroju, co przeraża.
Tak trudno rozmawiać, bo nie wiemy, co można, co trzeba powiedzieć, skoro jutro już może nas nie pamiętać…
Marie Marley jest doświadczonym opiekunem i ekspertem w zakresie komunikacji z pacjentem z demencją. Proponuje 5 prostych zasad rozmawiania z bliską osobą, u której rozpoznano demencję.
Najważniejszą i podstawową regułą jest: „Pozwolić pacjentowi zachować twarz”.
To nie łatwe, ale bądź jego najlepszym kumplem – w dobrym tego słowa znaczeniu.
Bądź z nim tu i teraz, dla niego, nie dla siebie. Nie sprawdzaj go, nie poddawaj testom, nie weryfikuj i nie odwołuj się do wspólnej przeszłości. Pozwól mu, w sposób otwarty, wspominać jego życie.
Nie ma znaczenia, czy to, co mówi jest prawdą.
Istotna jest przyjemność, płynąca z konwersacji. Podaruj mu ją.
A oto podstawowe reguły, które zapewnią dobrą rozmowę z pacjentem.
Nie mów im, że się w czymś mylą
Aby pozwolić osobie zachować twarz, najlepiej nie zaprzeczać i nie poprawiać jej, jeśli mówi coś niezgodnego z prawdą. Nie ma dobrego powodu, by to robić. Jeśli są wystarczająco czujni, sami dostrzegą, że popełnili błąd i źle się z tym czuję. Nawet, jeśli nie rozumieją swego błędu, prostowanie może ich zawstydzić, spowodować wycofanie lub sprawić im przykrość.
Jeśli zadajesz pytanie, niech to będzie pytanie otwarte, sprzyjające swobodnej opowieści.
Nie kłóć się z chorym
Nie pytaj, czy coś pamięta
Oczywiście, że nie pamięta. W przeciwnym razie nie byłoby rozpoznania otępienia. Pytania mogą tylko ją zawstydzić lub zepchnąć w smutek, jeśli nie pamięta. Lepiej powiedzieć: „Pamiętam, że jedliśmy ciasta, kiedy byłem u ciebie ostatni raz. Były pyszne.”
Nie przypominaj choremu, że bliska jej osoba nie żyje
Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy to pacjent zapyta, czy osoba odeszła. Wtedy warto dać jej szczerą i prawdziwą odpowiedź, nawet jeśli o tym szybko zapomni, a następnie przejść do innego tematu.
Nie poruszaj tematów, które mogą zasmucić pacjenta
Konflikty z przeszłości mogą prowadzić do kłótni, która nic nie daje żadnej ze stron Nikt nie zwycięży, za to każdy odczuje gniew i frustrację.
A najważniejsze - demencja nie powoduje, że osoba nie wyczuwa sympatii czy miłości. A nawet zwykłej życzliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.