piątek, 24 stycznia 2014

Funkcjonowanie intelektualne w okresie starzenia się ...

©www.absolutecards.com

Proces utraty pamięci w okresie starzenia się:

normalny proces starzenia się:

  • niekiedy zapominam niektóre z wczesnych doświadczeń
  • na ogół nie mam problemów z zapamiętaniem nowych informacji
  • jestem w stanie śledzić sens wypowiedzi w mowie lub na piśmie
  • zazwyczaj jestem w stanie wykorzystać notatki jako formę przypomnienia o czymś
  • zazwyczaj jestem w stanie zadbać o siebie   

w chorobie Alzheimera:

  • powoli zapominam, kim byłem i co mi się wydarzyło
  • czasami jestem w stanie zapamiętać nowe, proste informacje
  • coraz częściej nie jestem w stanie śledzić sens wypowiedzi pisanej czy mówionej
  • powoli tracę zdolność zanotowania czegokolwiek i wykorzystania notatek, by sobie o czymś przypomnieć
  • stopniowo tracę umiejętność dbania o siebie

Problemy z pamięcią - zapominanie wydarzeń z przeszłości, imion i nazwisk osób znajomych, ale rzadko widywanych, mylenie i nakładanie się wspomnień, zapominanie o czymś, po co wyszło się z domu, czynności, które miało się wykonać, informacji, które mieliśmy zapamiętać, trudności w skupieniu uwagi i myśli - to najczęściej utożsamiane ze starzeniem się zjawiska.
Kiedy je sobie uświadamiamy, odczuwamy niepokój, smutek, wreszcie wpadamy w panikę.
Najczęściej sięgamy po tabletki, suplementy diety, lub popadamy w rezygnację i akceptujemy stan rzeczy, maskując trudności w codziennym funkcjonowaniu gniewem.

A przecież problemy te nie dopadają nas niczym drapieżnik. To powolny proces, jak utata kondycji fizycznej. Najpierw pojawia się zadyszka, chwile osłabienia, bóle mięśni...
Wystarczy się zatrzymać na chwilę, dobrać narzędzia i, unikając nadmiernego wysiłku, ćwiczyć pamięć.

Rozwój intelektualny może następować przez całe życie, choć zmienia się jego jakość i intensywność.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.